Familie over de Kook op vakantie in Spanje

Familie over de Kook op vakantie in Spanje! We zijn inmiddels alweer bijna een weekje terug in Nederland en ik had natuurlijk beloofd om een hoop te laten zien van onze vakantie in Spanje. Wij hebben alleen best zitten twijfelen over hoe we dit artikel zouden gaan insteken. Deze vakantie is namelijk erg rommelig tot stand gekomen en eigenlijk ook verlopen. Het is een vakantie die wij zelf niet zo snel geboekt zouden hebben (en ook niet meer gaan doen) en al helemaal niet in een schoolvakantie. Dit vanwege onze Barbershop. De schoolvakanties zijn namelijk de drukste tijd van het jaar voor ons. Iedereen die op vakantie gaat, wil namelijk nog even geknipt en geschoren worden en zodra ze terug zijn weer even netjes gemaakt worden voordat het dagelijkse leven weer begint. Nu hoor ik je alleen denken…..”hoe kan je een vakantie boeken die je niet wil boeken?”

Vorig jaar zijn wij benaderd door een PR bureau met de vraag of wij het leuk zouden vinden om een luxe kampeervakantie te ervaren. Wij, zowel Jan Willem als ik en dus ook onze kinderen, zijn namelijk echt verwende nesten. Grapje (denk ik) maar wij houden wel van luxe als we op vakantie zijn. Die luxe zit hem niet in gouden kroonluchters, champagne en oesters. Het zit hem in mooie verzorgde hotelkamers, een all-inclusive concept is toch ook wel erg fijn (mits goed eten) en grote zwembaden met glijbanen voor de kinderen. Wij werken altijd 7 dagen in de week van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat en als we dan 1x per jaar op vakantie gaan, dan willen we echt tot rust kunnen komen. Klinkt dit verwend? Misschien wel maar het is wel hoe wij erin staan. De opdrachtgever die het PR bureau benaderd had, wilde ons overtuigen dat je ook op een camping luxe kan ervaren en dat het niet onder doet voor een vakantie op een luxe resort in bijvoorbeeld Turkije of Egypte.

Ik zal verder niet met modder gaan gooien maar vanwege verschillende redenen hebben Jan Willem en ik ons teruggetrokken uit die opdracht. Er was alleen wel voor ons een heel groot nadeel en dat was dat wij de vliegtickets naar Barcelona voor die periode al geboekt hadden. Omboeken was heel duur en annuleren kon helaas niet. Er zat dus niets anders op dan toch kijken voor een leuke camping, waar wij en de kinderen het naar ons zin zouden hebben.

Nu was de camping waar we op zaten verder echt ontzettend mooi, het huisje wat we geboekt hadden zal voor veel mensen ook echt luxe zijn maar het is echt niet ons soort vakantie. Waar dit in zit? In het feit dat wij toch meer verwend zijn dan we willen toegegeven 🙂 Koken vinden we ontzettend leuk…..duh….anders begin je geen foodblog….maar op vakantie vinden we het ook lekker om niet te hoeven koken. Schoonmaken en stofzuigen doen wij al meerdere keren per dag thuis (we hebben 1 grote hond en 2 langharige katten) en dit gaat op een kampeervakantie ook gewoon door. Ook is de ruimte in zo’n huis(je) toch beperkt.

accommodatie op camping Playa Montroig
Ons verblijf op camping Playa Montroig in Spanje.

Nu hebben we misschien ook wel een beetje pech gehad met het weer dat zeker de eerste 3 -4 dagen tegenzat. Het was namelijk ontzettend koud en daardoor kon je niet lekker buiten leven. Je zit in een huisje wat prima is maar natuurlijk niet net zo lekker is qua comfort als je eigen huis. Ook hebben we echt pech gehad met de stedentrips die we gemaakt hebben. De eerste trip was een dagje naar Barcelona. Eenmaal aangekomen in Barcelona bleek er een Nationale Feestdag te zijn, waardoor alle inwoners uit Barcelona en nog eens een veelvoud aan toeristen in de stad liepen. Nou ja liepen…..het was zo allemachtig druk, dat het slenteren was. Alle straten stonden hutje mutje, dus van Barcelona hebben we weinig kunnen zien.

dagje Barcelona in Spanje
Een dagje Barcelona….niet normaal zo druk…..dit was echt het enige “rustige” stukje die dag.

Een andere tripje ging naar Valencia. Hier waren we in de vakantie al eerder geweest voor een bezoekje aan L’Oceanográfic, het grootste aquarium van Europa. Dit was zo gaaf en we hebben toen al een heel klein beetje van de stad kunnen zien. Die beviel ons zo goed, dat we heel graag nog een keertje terug wilde. De kids om te shoppen en wij vanwege alle leuke restaurantjes en de bezienswaardigheden. Nu duurde de reis van onze camping naar Valencia ruim 2 uur, dus ditmaal gingen we goed voorbereid terug. We wilde geen herhaling van Barcelona. Online dus goed gekeken of de winkels open zouden zijn op maandag….check! Zijn er feestdagen….nee….check! Wij met heel veel zin richting Valencia. Komen we daar aan, is alles dicht!!! Nee…..dit meen je niet!!! Wat een giller…..wat is er nu weer aan de hand. Gelukkig liepen er twee politieagenten en die vertelde ons dat er San Vicente Ferrer is…..een feestdag van een beschermheilige in Valencia. Alles zou dus ook dichtblijven die dag. De kids zwaar teleurgesteld en ik kon echt alleen maar lachen. Dit hebben wij weer! Gelukkig is Valencia zo ontzettend mooi, dat het echt niet uitmaakt of de winkels open of dicht zijn. Wat een heerlijke sfeer heeft die stad. We hebben ons dus verder prima vermaakt en ook heerlijk gegeten. Een restaurant waar ik namelijk heel graag naartoe wilde was gelukkig wel open. Wat hebben we gesmuld en ook Beaudine en Amaranthe hebben goed gegeten. Beaudine heeft daar zelfs haar eerste oester geproefd.

Beaudine die haar eerste oester eet!

Foto’s van onze vakantie in Spanje

wachten op Schiphol tot ons vliegtuig komt om ons naar Spanje te brengen.
Ik had zelf broodjes gemaakt om te eten op het vliegveld maar de kinderen wilde dan wel heeeeeeel graag langs de Starbucks voor een frappuccino.
Toch wel spannend vliegen
Het is toch wel spannend zo’n vliegreis. Jan Willem heeft behoorlijk vliegangst maar gelukkig belet hem dat niet om te gaan vliegen.
lunchen bij restaurant Costa Barcelona in Sitges.
Vanaf het vliegveld Barcelona reden we eerst naar Sitges om een hapje te gaan eten. Wat een leuke stad is dat zeg. We aten bij Costa Barcelona en het was echt heerlijk! We hadden het geluk dat het droog was en we dus buiten op het terras konden lunchen met uitzicht op de zee.
Beaudine helemaal blij met haar zalm carpaccio bij Costa Barcelona
Beaudine was helemaal gelukkig met haar zalm carpaccio.
Een espresso bij Costa Barcelona in Sitges
Jan Willem helemaal gelukkig met zijn espresso. Alle gerechten werden ook erg mooi gepresenteerd. Mocht je dus een keertje naar Sitges gaan, dan is dit restaurant een dikke aanrader.
Familie over de Kook op vakantie in Spanje
Selfietime met Sitges op de achtergrond. Beetje koud maar dat mocht de pret niet drukken!
een tapas plank maken
Ik had vanuit Nederland mijn eigen houten plank van Bowles and Dishes meegenomen omdat ik wist dat we veel tapas zouden gaan maken 🙂 Als je in Spanje bent moet je natuurlijk wel tapas eten. Hier hadden we verschillende soorten beleg, goede tonijn, chips of zoals ze het in Spanje noemen Patatas Fritas (ze zijn wel lekkerder dan in NL), gefrituurde inktvis ringen, ham kroketjes (zooooooo lekker!!!) en natuurlijk tortilla.
13e eeuws Spaans dorpje Llaberia
Omdat het de eerste dagen koud en regenachtig waren, zijn we veel met de auto op stap geweest om de omgeving te verkennen. Dat is dan wel weer een voordeel van slecht weer. De tweede dag hadden we een spannende rit met de auto door de bergen om naar een bijzonder dorpje te gaan genaamd Llaberia. Dit dorpje komt uit de 13e eeuw en daar staat een 13de-eeuwse romaanse kerk, gewijd aan Johannes de Doper. Je moet wel stalen zenuwen hebben om er te komen. De weg ernaartoe is namelijk niet bijzonder breed en de afgrond zit op een paar centimeter van waar je met de auto rijd. Beaudine heeft echt doodsangsten uitgestaan…..voor ons super grappig gezicht maar ze is echt ziek geworden van de zenuwen. Later op vakantie kwam naar voren dat ze waarschijnlijk gewoon hoogtevrees heeft.
Ruwe Middellandse zee in Spanje
De zee was echt super spectaculair dat wij er waren. Normaal gesproken loop je hier namelijk de trap af om naar een breed zand strand te gaan. De eerste 5 dagen van de vakantie was er helemaal geen strand maar alleen maar een hele ruige zee. Wel super gaaf om te zien. Alleen voor strandliefhebbers (zijn wij niet) is het natuurlijk wel heel erg jammer.
verse Paella met zeevruchten
De lekkerste paella hebben we gegeten in Barcelona. Zoals eerder geschreven hebben wij niets kunnen zien van Barcelona maar het eten was er gelukkig wel heerlijk.
fastfoodrestaurants in Spanje
Iets wat ons overigens enorm heeft doen verbazen zijn de hoeveelheid Fastfoodketens in Spanje. We hadden soms het idee dat we in Amerika waren. Om de zoveel meter vind je namelijk wel een KFC, BurgerKing of McDonalds.
Familie over de Kook op vakantie in Spanje: een dagje Barcelona
Eigenlijk wilden de kinderen churros eten maar ze konden het ijs niet weerstaan.
L'Oceanográfic in Valencia, het grootste aquarium in Europa
Het L’Oceanográfic in Valencia is het grootste aquarium van Europa. Mocht je een keertje naar Valencia gaan, dan is dit zeker een aanrader. Het is er echt prachtig en je kijkt je ogen uit. Het parkeren is trouwens ook niet duur. Als je je entreekaartjes laat zien, dan parkeer je een hele dag voor 6 euro. Sowieso vonden we het parkeren in Spanje niet duur.
het operahuis in Valencia
Vlakbij het L’Oceanográfic vind je het operahuis, wat een prachtig gebouw is dat. De omgeving is sowieso heel erg mooi en er valt genoeg te zien in Valencia. Er zit ook een hele grote vijver waar je in een bootje kan roeien.
Familie over de Kook in Valencia
Whahaha pretletters!
Familie over de Kook op vakantie in Spanje
Een paar weken geleden ben ik samen met Jan Willem begonnen met hardlopen. Dit wilde ik op vakantie ook doorzetten, omdat ik anders bang was dat ik weer helemaal opnieuw moest beginnen als we terug zouden zijn. Pfffff nou dat heb ik geweten! Het was super zwaar maar wel echt heel erg gaaf.
hardlopen in Spanje is geen straf
Op dit soort paden liepen we namelijk voornamelijk. Nu konden we ook langs de weg op het asfalt lopen maar dit is natuurlijk veel leuker.
maaltijdsalade met kip en gebakken aardappels
Ik maakte op vakantie één van de lekkerste salades ooit. Het is eventjes wat werk maar dan heb je ook wat. Deze salade was zo lekker, dat ik hem ook ga uitwerken voor op de blog. Nog even geduld maar het recept komt eraan!
bbq op vakantie
Iedere dag uit eten gaan is natuurlijk een dure bezigheid, dus kochten we in de supermarkt een simpele bbq. Jan Willem helemaal in zijn element, want hij kon weer fikkie steken.
Spaanse hamburger maken met chorizo
Het eerste gerecht wat ik maakte op de bbq waren deze Spaanse burgers met chorizo. Mmmmmmm die waren zo lekker! Het gehakt had ik goed gekruid en het sausje erbij was echt borden aflikkend lekker. Ook deze burgers ga ik uitwerken voor op Familie over de Kook.
Amaranthe Kaldenbach
Amaranthe heeft sinds kort “verkering” en zij kocht van haar eigen vakantiegeld een mooi armbandje voor hem. Super zenuwachtig ging ze naar school maar ze durfde hem niet meteen te geven. Zo schattig!
Familie over de Kook op vakantie in Spanje
Dachten we een liefdevolle foto te maken van ons gezinnetje…..staat die kleine draak er weer gek op! Die kan ook nooit normaal doen 🙂 Het is wel een hele leuke foto geworden.
San Vicente Ferres in Valencia
De dag dat we terug reden naar Valencia om te shoppen bleek er dus een feestdag te zijn, waardoor alle winkels gesloten waren. Super balen, want het was ruim 3 uur rijden maar tegelijkertijd ook wel weer bijzonder. We hebben nu namelijk wel processie meegemaakt. Ze vierden in Valencia de dag van San Vicente Ferrer, dit is de beschermheilige van de stad.
Amaranthe Kaldenbach in Valencia
Valencia is zo mooi dat je eigenlijk non stop foto’s kan maken.
Familie over de Kook op vakantie in Spanje
Heel veel bezienswaardigheden waar net zoals de winkels dicht maar de stadspoort Torres de Serranos was wel open. Hier bleek dus dat Beaudine toch wel hoogtevrees heeft. Eenmaal boven werd ze namelijk ontzettend duizelig en durfde ze de trappen naar beneden niet meer af.
uitzicht stadsburcht Valencia
Je hebt wel echt prachtig uitzicht als je boven op de stadsburcht bent. Je kan heel Valencia overzien.
churros eten met dikke chocolademelk
Natuurlijk mogen churros niet ontbreken als je in Spanje bent. Hier eten ze de churros vaak met een dikke chocolademelk. Wist je trouwens dat het eigenlijk een ontbijt gerecht is…..geen straf om zo je dag te beginnen 😉
Spaanse Pinchos bij Orio in Valencia
Whoeeeeeeee een restaurant waar ik heel graag heen wilde was wel gewoon open in Valencia. Bij Orio eet je namelijk de lekkerste pinchos. Pinchos zijn kleine tappas gerechtjes maar dan geserveerd op stokbrood. De pincho’s kosten 2,10 per stuk en je kan ze zelf pakken.
Amaranthe is gek van gamba's
Amaranthe was helemaal gek op de gamba’s en ze heeft wel 7 stokjes gegeten.
accommodatie op camping Playa Montroig
Net zoals thuis! Lekker op de bank….nou ja lekker…..deze bank was echt helemaal doorgezakt. Jan Willem en ik hebben voornamelijk op de stoel gezeten de vakantie.
zwembad op camping Playa Montroig
Gelukkig brak na 5 dagen toch de zon nog goed door zodat de kids konden zwemmen.
Familie over de Kook in Spanje
Kijk! Dit is voor ons vakantie….heerlijk van de zon en warmte genieten.
Amaranthe
Amaranthe is echt donut verslaafd en laten ze nou super lekkere donuts hebben op de camping. Dat ze zelf nog niet in donut is veranderd is een wonder!
Proosten op een zonnige vakantie in Spanje
Zo blij dat het weer opknapte! Konden we echt heerlijk buiten zitten met een wijntje.
Spaanse tapas maken
En natuurlijk weer met tapas! Ik maakte gekookte eieren met krokant gebakken chorizo en een beetje aioli, geroosterde broodjes op de bbq met tomaat, knoflook en peterselie, plakjes chorizo en iberico kroketjes. Die maakte ik overigens niet zelf, die hoefde ik alleen te bakken.
restaurant Friends bij camping Playa Montroig
De laatste avond gingen we eten bij een restaurant wat vlak naast onze camping lag genaamd Friends. Deze tip kregen we van mensen op de camping en zij vertelde ons dat je daar én gezellig zit én super lekker kan eten. Het restaurant wordt gerund door Nederlanders en het was inderdaad echt ontzettend leuk. We hebben heerlijk gegeten en gedronken en de kinderen hebben zich ook prima vermaakt. Amaranthe trof daar een meisje wat dezelfde leeftijd heeft en op heel hoog niveau turnt. Amaranthe wilde graag de overslag leren, dus die twee meiden zijn leuk aan de slag gegaan op het strand. Met resultaat….inmiddels kan Amaranthe namelijk de overslag 🙂
Sangria op vakantie in Spanje
Deze sangria was echt super lekker!
met het vliegtuig vanuit Spanje terug naar Nederland
Jeej, weer terug naar huis! Toch wel heel erg lekker 🙂

Het fijne van de vakantie was dat we echt even met het gezin samen waren en daar gaat het tenslotte om. Uiteindelijk maak je er met zijn allen een leuke vakantie van en lekker eten maakt natuurlijk ook een hele hoop goed. We hebben in ieder geval genoeg inspiratie opgedaan voor heerlijke recepten op de blog. Toch wordt onze volgende vakantie wel een all-inclusive vakantie 😉 Of een mooie vakantie villa….die tip kregen we namelijk al van klanten bij ons in de Barbershop.

Wat is eigenlijk jouw favoriete vakantie?